En mann uten ære.

10 10 2008

Må si meg enig med bloggeren som sier at Ali Farah fremstår som en mann uten ære, og med Kim som mener at ambulansesjåførene gjør en god jobb.
Det har vært mye fokus på ambulansesaken, og når Erik Schjenken nå forsøker å legge ballen død så virker det meningsløst å fortsette dette spillet og skrike opp om rasisme i tide og utide.
Det er menneskelig å feile. Uansett hudfarge.

Les saken i VG
Farahs utblåsning skaper debatt – Dagbladet
Otto Jespersen spøker med Ali Farah, og Kohinoor Nordberg hisser seg ikke opp på Ali Farahs vegne.

Vennligst ingen rasistiske kommentarer eller kraftige personangrep i debatten.
Ser du en kommentar som er for drøy, så gi meg beskjed slik at kommentaren
kan modereres eller slettes.



Handlinger

Informasjon

124 svar

10 10 2008
Gunhild Åsen

Jeg støtter ambulansesjåføren selv om han gjorde en feil.
Alle gjør vi våre feil og han har vel fått lide nok for denne feilen.
Ali Farah mister min sympati nå selv om jeg hadde det til å begynne med.

10 10 2008
Torfinn

Mister all sympati Ali framstår som en sutrekopp

10 10 2008
Bøllefrø

Sitter med et litt vemmelig spørsmål etter den site utvikingen i denne saken.

Hvem er det nå egentlig som er rasist her?

Ali har mistet all sympati fra min side.

10 10 2008
tomprat

Enig med innleggene til Gunhild, Torfinn og Bøllefrø.
Ali har også mistet min sympati i denne saken. Synes han oppfører seg respektløst overfor Erik Schjenken når han kommer med slike angrep.

10 10 2008
Utlending

Kanskje Ali skulle bare komme seg tilbake der han kommer fra hvis det er så forferdelig å bo i et så godt land som Norge….

Hvordan er det mulig å rote fra seg den sympatien han hadde fra fleste i det norske samfunn? Nå blir Ali bare mislikt mer og mer med hver uttalelse han kommer med.

La meg spørre deg en ting, hvorfor i hell… drar du ikke tilbake til det landet du kommer fra hvis det er så forferdelig her?

10 10 2008
Mohammed

Ali er rasisten i denne saken, grinunge!

10 10 2008
hans

Nå har avisene holdt på i snart et og et halvt år med denne saken. Journalistene har gjort hr. Farah og hans samboer en bjørnetjeneste med alle disse skriveriene. Folk er gått grundig lei. Ofte kan vi lese i mediene om folk som er blitt avvist på legevakten (feilvurderinger av de ansatte), og pasienten er knapt kommet hjem før han/hun dør. Vi leser en artikkel om det i avisen og thats it, men gud hjelpe meg hvis det skulle dreie seg om en innvandrer. Da ville vi vel fått høre om det i årevis

10 10 2008
Torfinn

Han er vel ute etter og sko seg på dette tror foresten at det samme hadde hadde skjedd vis det hadde vært en norsk mann
tenker vi skal være glad vi har mennesker som Erik Scjenken som står på i et yrke de fleste ikke hadde hatt nerver til stå på Erik det er fler en du tror som har sympetien på din side

10 10 2008
tomprat

# hans: Ja, denne saken har versert lenge i mediene, men det var jo også en spesiell sak da det var mange vitner/folk tilstede, som reagerte på avgjørelsen som ble tatt av helsepersonellet. Saken hadde nok også fått mye oppmerksomhet om det var hvite folk som var involvert, men da kunne man selvsagt ikke brukt dette, etterhvert utvannede, rasismebegrepet.
# Torfinn: Ja, stå på Erik!

10 10 2008
Torfinn

Kan jo også legge til at Ali fremstår som temmlig feig som etter og ha hengt ut mannen ikke tør og møte han han er tydlig opptatt av og holde dette varmt og gjøre så godt han kan for og knekke Scjenk
Tydlig at hevn og en klekkelig erstatning er målet og at en mann går til grunne ikke betyr noen ting
Syns også at man må ta med at feilvurderinger skjer hver dag uavhengig av rase\kjønn men mange innser at det kan skje i yrker hvor mennesker er innvolvert og stressfaktoren høy
Nei reis hjem Ali for der du kommer fra er det sikkert bedre for deg

10 10 2008
Håvard

Enig med Torfinn. Ali er en pingle..rett og slett…Å gå ut i media og kalle enkeltpersoner for rasister er alvorlig. Men å møte vedkommende face to face tørr han ikke. Respektløst ovenfor Schjenken. Ali hadde en liten stund min sympati, men nå har han vist seg å være en amøbe (tror Ali ville kallt meg en rasist nå, men det er fa*n ikke det det handler om) har respekt for Schjenken, virker som han har mer pondus enn Ali. Han vil jo møte Ali og gi sin unnskylding privat, istedenfor å sutre til media som Ali gjør. Dette gikk fra å være en sak om ambulansesjåfører til å bli en ærekrenkende sak om enkeltpersoner. Syns hele greia er høyst tragisk. Slefølgelig ambulansesjåførene gjor en stor feil, ei gigantisk tabbe, men det går vel fa*n med an å legge saken død vel?

10 10 2008
Torfinn

Må da legge til at jeg er ingen rassist har flere gode venner som er av annen rase og alle er mennesker som gjør rett for seg men intrykket mitt av Ali er at det er en meget smålig mann som jeg levner lite respekt og sympati for
Scjenk har 20 år bak seg som en trygg god hjelper og bør få honør for dette ikke bare henges ut for en slik episode.
Kan tenke meg at det er mange av alle samfunnslag som kan sende en varm tanke for profesjonell behandling av Schenk på vei til sykehuset
Mannen har blitt mer en nok straffet og det er og håpe at arbeidgiver ivaretar han på best mulig måte så han får dette bak seg
Ikke glem Tønne saken hvor uthenging endte tragisk pg av mediakjøret runt han
syns igrund det er godt gjort at Scjenk står oppreist enda spørs om Ali hadde hatt mot og evne til det samme hvordan hadde det vært hvis rollende var omvendt at Ali hadde kjørt ambulansen det hadde vel vært full støtte og uføretrygd etterpå

10 10 2008
Mipp

Hadde dette vært en kronikk av en norsk mann så hadde det vært rasisme fra ende til annen. Fordi det er skrevet av en innvandrer er det IKKE rasisme…
Rasismebegrepet generelt synes jeg har blitt så utvannet at det nå har nærmest mistet sin betydning.

Jeg hadde sympati for Ali men pga denne kronikken fortjener han den faktisk ikke. Selve kronikken er så gjennomsyret av rasehat at det godt kan kalles en nazistisk kronikk (ja, det finnes svarte nazister).

Jeg finner det merkverdig at en som roper høyt om å få en beklagelse/unnskyldning fra Schjenken overhodet ikke vil møte ham. Det virker som om det er “bedre” å henge ut personen i en gapestokk til evig tid, pga én feil.
Hvorfor i all verden ble det ikke satt noe fokus på den mannen som gjorde til at Ali havnet på sykehuset i første omgang- han som slo? Var det fordi han var svart, og ambulansesjåføren hvit? For dét kan også kalles rasisme (hvis man på død og liv skal bruke det utvannede begrepet).

10 10 2008
ALLE ER JO IMOT ALI

Skjønner ikke hvorfor alle er imot Ali Farah det er jo tross alt han som ikke ble plukket opp av ambulansesjåførerne.

Og jeg vil tørre å påstå at dette var rasistisk motivert handling. Hvis det hadde vært en blond norsk mann fra Holmenkollen med sleik og rosa pannebånd så hadde ambulanse definitivt plukket han opp.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal kaste seg mot Ali, det er bare en mann.
Hvis han velger å ta dette opp til retten og saksøke ambulansesjåførene(begge to) og for dette gjennom så vil dette sette et god eksempel for fremtidige opptredener innefor ambulansebransje/ tror ikke de vil ta en så kjapp vurdering om de skal eller lar være å ha med den skade personen.

Fy faen for en gjeng med bloggere alle skriver jo det samme men bare på en litt forskjellig måte.

10 10 2008
kaia

hvorfor er det ingen som snakker om han som faktisk gikk til fysisk angrep på AIl Farah???
og – synd at ingen hadde vett til å beskytte A.F mot ham selv…

10 10 2008
Jaber Aberburg

Vel, jeg tror følgende konklusjoner kan trekkes på dette tidspunkt:

1) Schjenken er ikke rasist.

2) Ali er rasist.

3) SOS Rasisme har ingen troverdighet.

4) Diskrimineringsombudet har ikke troverdighet.

Dette innlegget i Ny Tid er vel det mest spektakulære troverdighetsselvmord noensinne i norsk offentlighet.

10 10 2008
Siri

Til nr 14. Hadde det vært en hvit, metroseksuell mann fra Holmenkollen ikledd piquet-trøye, så hadde nok ambulansesjåførene tatt ham med. Men hva hvis om det hadde vært en hvit, limsniffende, mannlig junkie fra Gamle Oslo som pissa på buksa til ambulansesjåføren..? Ikke pokker om de hadde tatt ham med seg! Alt er nok ikke så svart/hvitt som du skal ha det til. Dette handler nok like mye om sosiale skiller som om hudfarge.

10 10 2008
Ellen

Jeg foreslår at de ansvalige for denne kommentarspalten trår til nå og legger den død.
I en sak som er så omfattende og på et så høyt nivå at majoriteten i samfunnet ikke har den villeste ide om hva den egentlig handler om, er det viktig at vi ikke lar alle disse useriøse og lite gjennomtenkte kommentarene være sjult. Her får fremmedfryktere lov til å ytre i vei, og dette er kanskje det aller siste det norske samfunn trenger.

10 10 2008
T.J

“vi lever som grever” sier Ali. Ja nå har det seg sånn at Ali selv søker denne greve-levemåten. Så rakker han ned på oss fordi vi lever sånn??

Jeg håper Ali forsetter slik han gjør. Graver sin egen grav, eller lettere sagt: møter seg selv i døra!

Stå på Ali!!

10 10 2008
tomprat

# Alle er jo imot Ali: Det er ikke slik at alle e imot Ali, men Ali mister sympati blant folk når han ikke engang prøver å sette seg inn i Schjenkens versjon, men går til frontalangrep på han og i tillegg begynner med rasistiske utsagn mot hvite folk.
Ali hadde mye støtte blant folk i begynnelsen, men når han IKKE ER MANN NOK til å ta imot en unnskyldning og en forklaring, så mister han all respekt.
Sammenligningen din med en blond norsk streiting fra Holmenkollen holder ikke mål. Ettersom ambulansesjåførene trodde Ali var rusa, så blir det mer korrekt å sammenligne med en norsk fyllik eller narkoman – og det er ikke alltid de får den legehjelpen de trenger heller.
Ambulansesjåførene gjorde en feilbedømming av situasjonen – du må huske at Ali var oppegående mens de var tilstede – en feilbedømming som fikk store og kjipe konsekvenser for alle involverte.

10 10 2008
Staale

For noe fjas… koloniherre meg her og der. Snart er det vinter.. da kan du jo skrive en kronikk om hvor tøff kulda er mot deg her i nord. Du er ikke noe englebarn som har rett til å fortelle alle og enhver hva som er rett og galt. Nei Mr Ali Farah.. du har mistet all min sympati. Nå viser du virkelig ditt sanne deg!

10 10 2008
Lille My

Ali Farah og Kohinoor har mistet enhver sympati jeg hadde da dette skjedde. Nysgjerrig når? Jo, rundt oktober/november ifjor!

Begge er rasister, i tilfelle de ikke har skjønt det så går faktisk rasisme begge veier og dere har visst langt flere rasistiske holdinger mot alle innen deres rekkevidde det siste året enn sjåførene gjorde mot dere. Hørt om jenta på Sørlandet som ble forlatt av både ambulanse og politi et par uker før Farah? Én artikkel i avisen når Farahs sak ble kjent og siden ingenting! Kom dere videre i livet, Ali og Kohinoor

10 10 2008
Ole

Kjære Ali. Jeg tror ikke ambulansesjåføren gjorde dette fordi du er sort. Etter at også ambulansesjåføren fikk fortelle sin historie til Aftenposten så fromsto han som en mann som hadde gjort en feil, en STOR feil – men rasisme? NEI, NEI, NEI

Jeg er skamfull over at også jeg sto i hylekoret over å slenge usannheter mot denne mannen, nå forstår jeg (etter å ha satt meg inn i saken) at denne mannen hadde gjort samme feilen uansett om det var Ali eller Ola i parken denne sommerdagen.

Så til 1 million kroner spørsmålet – Hvorfor har ikke mannen som slå deg fått gjennomgå? Det er jo han som har gjort den store ugjerningen? Han er skylden i at du i dag er syk og redusert, dette er mannen som skal “tas”. Eller bryr du deg ikke så mye om ham siden han ikke er hvit? En sort slåsskjempe gir ikke like stor oppmerksomhet som en hvit sjåfør

Jeg hater rassister, men Ali – synes bare synd på deg. Du har gått fra helt til en STOR TAPER. Det er DU, Ali – som i dag må be om unnskyldning – ikke en Norsk ambullansesjåfør.

10 10 2008
G

“hvorfor er det ingen som snakker om han som faktisk gikk til fysisk angrep på AIl Farah???”

Fordi han er afrikansk vel? Er ikke lov å snakke om sånt. Ei heller at han forklarte at han slo ned Ali fordi han er redd somaliere. Rasisme innenfor innvandrere er et utema. Påstått rasisme fra nordmenn mot innvandrere, derimot…

10 10 2008
Jorna

Nei det var jo pussig at du synes det er merkelig at alle er imot Ali.Vet du hva?? Jeg er så lei å få øra tuta full om denne saken.Dere nevner ikke et ord dere såkalte antirasister om alle drapstrusler som haglet inn mot de som prøvde å få frem sannheten i denne saken. Scjenken hadde ikke en mulighet når de politiske korekte på stortinget kunne fortelle at dette er rasisme. Hva har Ali gjort for dette landet?? Han var arbeidsledig han..Hallo arbeidsledig??? I disse tider og fordundre meg så skulle han plutselig begynne på utdannelse og nå skal han ha for tort å svie!

Ingen tvil om at Schenken gjorde en faglig feil, men er det slik at når vi gjør en feil at vi er rasister? Sorry Ali fremstår som den virkelig er rasisten her. Jeg har lært meg en ting i denne saken her. Jeg stoler ikke på media som ensporig har forfulgt ambulanse personene. Min sympati var med Ali i begynnelsen, men når jeg så hvordan cirkuset melket denne saken for alt det var verdt og ikke minst hans kone som hadde et blikk og et hat som virkelig fikk meg til å fryse på ryggen. Nei gutta gjorde en gedigen feil og ikke ta han med. Det er vi alle enige om, men ikke bruk det styggeste ordet som er i en ordliste på mennesker bare fordi man har en annen hudfarge. Nei Schenken du er ingen rasist!!

10 10 2008
olds69

Tomprat:
Ali VAR ruset, i tingrettensdom mot voldsmannen kommer det frem at Farah var ruset.
Så kommer spørsmålet: hva sier det om hvilken type Farah er som sitter i parken sammen med sin tre måneder gamle datter og røyker hasj?
Farahs artikkel i Ny Tid er som dratt rett ut av antirasismeindustriens lærebok om the white mans burden, og viser tydelig den offermentaliteten som enkelte fra den tredje verden ilegger hele sin tilværelse.
Alt er den hvite manns skyld. Alt fra AIDS via korrupsjon og fattigdom til dikaturer.

Olds69

10 10 2008
Siri

Til #18 Ellen: Hvorfor skal diskusjonen legges død fordi sympatien skifter retning? ALLE kunne si at ambulansesjåførene, men ingen kan kalle Ali det? Vi lever i et demokrati der alle kan si sin mening. Om den er forskjellig fra det DU mener vil det ikke si at alle andre tar feil. Ærlig talt! Den kommentaren provoserte meg faktisk mest i dag!

10 10 2008
meh

Erik Schenken eier ikke skamvett. Han har etterlatt en mann for å dø, og presterer å syte over at han i ettertid NESTEN mista jobben og dertil har fått KRITIKK for sin oppførsel. Ja tenke seg til.

Jeg forstår faen meg godt at Ali Farah går fra konseptene der han sitter igjen med varige men.

Medias oppførsel er forøvrig kvalm, de spiller virkelig på begge banehalvdeler:
Først bygger de opp Farah og demoniserer Schenken.
Nå gjør de Schenken til helgen og åpner slusene for hat mot Farah.
Sånn får de solgt til begge sider.

10 10 2008
kåre

Det blir vel at han får oppreisning fra staten for tort å svie.
Synest ikke det er merkelig at ambulanse folka kjører fra pasienter i Oslo. Akkurat i dette tilfelle burde dei nok ha tatt han med, det er vel det ikke tvil om. Men vil tro at dei har et så vanvittig trøkk av personer som ringer for ei vond tå,eller noe anna piss at dei må la vær å ta alle med.

10 10 2008
vaarloek

“Til nr 14. Hadde det vært en hvit, metroseksuell mann fra Holmenkollen ikledd piquet-trøye, så hadde nok ambulansesjåførene tatt ham med. Men hva hvis om det hadde vært en hvit, limsniffende, mannlig junkie fra Gamle Oslo som pissa på buksa til ambulansesjåføren..? Ikke pokker om de hadde tatt ham med seg! Alt er nok ikke så svart/hvitt som du skal ha det til. Dette handler nok like mye om sosiale skiller som om hudfarge.”

nettopp. KLASSESKILLER. noen er mer verdt enn andre, dessverre.

““hvorfor er det ingen som snakker om han som faktisk gikk til fysisk angrep på AIl Farah???”

Fordi han er afrikansk vel? Er ikke lov å snakke om sånt. Ei heller at han forklarte at han slo ned Ali fordi han er redd somaliere. Rasisme innenfor innvandrere er et utema. Påstått rasisme fra nordmenn mot innvandrere, derimot…”

kan folk vennligst slutte å påstå dette nå? det har vært snakk om han som gikk til angrep på ali farah, men kom igjen, det var ikke VOLDEN som hadde nyhetsverdi; det var at en mann ble etterlatt av ambulansen og nesten døde på grunn av det. det var en sak om hvordan de som skal ta vare på deg når du trenger hjelp svikter.

personlig har jeg aldri trodd dette var rasistisk motivert. jeg tror, for å være helt ærlig, at det knapt finnes rasister i dagens Norge, i alle fall ikke kvite rasister. mye fremmedfrykt og fordommer, ja, men at menigmannen i Norge går rundt og tror at det finnes forskjellige raser av mennesker og at den kvite er kransekaketoppen … nei, det tror jeg ikke. og rasisme ER en ideologi, selv om folk ser ut til å glemme det.

så la oss slutte å snakke om “raser”. det finnes ingen menneskeraser. bare en, bare “the human race”. en art – en rase. å fortsette å bruke begrepet “rase” om mennesker med andre hudfarger og nasjonaliteter gjør bare at rasisme legitimeres.

ai. jeg surre litt nå, jeg er trøtt og har tusen tanker i hodet. beklager om dette ble en saus av en kommentar.

men jeg må likevel si en ting til; at folk kommer med utsagn som “jeg har venner av manger raser” og “rasisme går begge veier” og “omvendt rasisme” er bare tullete. jeg gjentar meg selv: det finnes ingen raser. og så legger jeg til: en kviting fra holmenkollen med sleik og panneband kan ha flere gener til felles med en somalier, en inder eller en aboriginer enn han har med den kvite naboen i holmenkollen, med sleik og panneband.

og rasisme er rasisme uansett hvilken “vei den går”. å si at rasisme går begge veier eller at noe er omvendt rasistisk impliserer at det er en slags naturlig link mellom “kvithet” og “rasisme”. og den går jeg ikke med på. jeg nekter å bli definert som rasist bare på grunn av fargen på huden min, kvite mennesker er ikke født med rasismen i blodet. dét er en rasistisk tanke, det!

10 10 2008
Badr Hari

Jeg er sjokkert!!!!!!
Har nettopp lest innlegget til Ali Farah og det er det værste innlegget i en avis jeg har vært vitne til i moderne tid.
Jeg skjønner at ambulansesjåførene gjorde feil, men det gjør de jo ofte i helsevesenet, det er en vanskelig jobb. Selv leger kan feildiagnostisere og feilbehandle, og de har seks års utdannelse!!
Men: det er jo ikke sjåføren som har skapt denne situasjonen, denne hjerneskaden til Ali Farah, det er jo Ali’s kamerat, han som slo Ali ned på høylys dag! Det er jo han som burde tas.
Men siden Ali Farah ikke har nevnt kameraten som slo ham ned en eneste gang i media, regner jeg med at Ali provoserte gjerningsmannen så kraftig, at han synes det var rett og rimelig at det ble svart med hensynsløs vold.

10 10 2008
tomprat

# Debattanter som ikke har fått godkjent innlegg:
Noen kommentarer har ikke blitt godkjent, da de enten har inneholdt sterke personangrep, oppfordringer til voldsbruk eller ytringer som kan bli oppfattet som rasistiske (ikke alle ytringene har vært direkte rasistiske, noen har vært tvilstilfeller. Om jeg tillater rasistiske ytringer vil bloggen kunne bli sensurert av avisene og jeg mister lesergrunnlaget – beklager).

Her er forøvrig linken til Ali Farahs kronikk:
http://www.nytid.no/meninger/artikler/20081009/kronikk_slik_jeg_ser_det/

10 10 2008
Gunnar

Menneskene (minus noen unntak) er seg selv lik uansett hudfarge, bakgrunn og politisk ståsted.
Dvs. De er noen grådige jævler alle som en. Det gjelder å kare til seg mest mulig.

Ali bruker denne hendelsen som et virkemiddel til å FÅ noe(erstatning eller sympati) . Han bryr seg ikke en dritt om at det har gått ille for amulanse mannen i ettertid.

Sos Rasisme skal også HA noe. De brukte denne hendelsen for det den var verdt (egen vinning).
De styrket seg ved å kultivere sin hatgruppe (rasister)

De nye rasistene kaller seg ikke rasister, men anti rasister.

De nye kapitalistene kaller seg ikke kapitalister men anti kapitalister.

De nye voldelige kaller seg ikke voldelige men anti voldelige

Til Alis forsvar, han gjør bare det alle andre ville ha gjort.

10 10 2008
Millie

Hvorfor mister Ali sympati fordi han sier hva han føler? Hvorfor får Schjenken, derimot, sympati for å si hva han føler?

Jeg aner ikke om Schjenken er rasist eller ikke. Ingen kan bevise hvilke motiver noen har inni seg. Jeg synes det vesentlige i den såkalte Ali-saken er at uansett Schjenkens/ambulansesjåførenes motiver og uansett Alis hudfarge, behandlet ambulansepersonellet ham
1) uforsvarlig ut fra rent helsefaglige kriterier
2) uetisk i den forstand at de brukte ufine karakteristikker av ham (“gris” eller hva det nå var).

Angående punkt 1, er feilvurderinger som fører til uforsvarlig behandling menneskelig.

Men angående punkt 2 skal helsepersonell ikke under noen omstendighet oppføre seg ufint mot pasienter. Det tilhører en del av fagetikken og det er noe man kan styre. Det handler om holdninger og hvordan man tillater seg selv å behandle andre mennesker – særlig hvordan man tillater seg selv å behandle andre mennesker når man er i en maktposisjon, noe man som helsepersonell alltid er i forhold til pasienter. Nettopp derfor bør det stilles høyere krav til at personer i slike posisjoner aldri misbruker dette til å behandle pasienter dårlig. Og jeg er selv helsepersonell og det er ut fra det jeg uttaler meg om dette.

Om de ufine tingene Schjenken og/eller hans kollega sa til Ali var uttrykk for rasisme eller bare generell drittslenging eller utbasunering av aggresjon, er etter mitt syn av underordnet betydning. Det essensielle er at de behandlet Ali på en måte som er uakseptabel at helsepersonell behandler pasienter uasnett hvem og hva pasienten er.

Jeg synes ikke det er så rart at Ali ikke har lyst til å møte Schjenken for en forsoning. Schjenken har sikkert behov for det, men hvis Ali ikke føler for det, bør han føle seg forpliktet nå til å gjøre Schjenken glad eller til å prøve å “hjelpe” Schjenken med de psykiske problemene han har fått etter denne saken? Nei!

10 10 2008
Torfinn

Må si meg enig med Siri kommentaren fra Ellen er igrund for dum til ytligere kommentar
Forøvrig må jeg si meg enig i hva med gjerningsmannen den saken er vel henlagt som vedkommenende som knertet
til en politimand med øks sin sak blir.
Forøvrig så var det påfallende og studie og karrierebevist Ali er i etterkant rart han som er så klar over rettighetene sine ikke var i jobb

10 10 2008
tomprat

# Badr Hari: Hensynsløs vold i Oslos parker er IKKE greit. Uansett hvem som utfører den. Det bor mange forskjellige mennesker i Oslo, og byen blir mye mindre trivelig om vi alle skal gå og slå hverandre ned.

10 10 2008
Christian

meh:
Slutt å spre piss, Schenken etterlot ingen til å dø. Professor i akuttmedisin, Peder Andreas Steen, sa at å reise seg opp, dra ned buksa og urinere er ytterst sjeldent ved hodeskader og at de fleste leger ikke ville skjønt sammenhengen mellom skaden og urineringen. Hvordan skal du da forvente at en ambulansesjåfør skal skjønne det?

Ambulansesjåfører møter fulle, rusa mennesker hele tiden. En del har slått seg og blør litt. Det betyr IKKE at ambulansen skal bruke ressurser på å kjøre hver eneste jævla narkis, alkoholiker eller dritings fjortis ned til akuttmottaket. Er du klar over hvor overbelasta systemet hadde blitt da ?

Schenken gjorde en feil, en feil mange har gjort før han og mange vil gjøre etter ham. Så lenge vi ikke sender hver eneste med en neseblødning inn i MR-maskinen vil feil oppstå.
Jeg er lei denne saken.

Link til uttalelse:

“Begge vet at ufrivillig vannlating er et tegn på alvorlig hodeskade. Men Schjenken hevder han aldri før har sett en urinering som dette. Han tolker den som «viljestyrt», en bevisst provokasjon. Petter Andreas Steen, professor i akuttmedisin, sier til A-magasinet:

– Ved epileptiske anfall og noen hodeskader kan folk tisse på seg (ufrivillig vannlating). Det vet ambulansesjåfører. Men ved enkelte hjerneskader kan urineringen se viljestyrt ut. Det kan vi ikke forvente at en ambulansesjåfør skal vite. Jeg tror heller ikke mange leger ville skjønt det.”
http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2688456.ece

10 10 2008
Torfinn

Angående ambulanse sjåfører så er det vel ingen som velger det yrket pg av status god lønn +bekvemarbeidstid
må nok være i besittelse av omsorgsevne entusiasme og lite fordommer så selv om Shjenk gjorde en feilvurdering med en oppreist Ali som i tillegg skvettet runt seg noe han ikke kunne noe for selvfølgelig så burde han kunnet krype frem fra skjørtekanten og møtt Shjenk

10 10 2008
ALLE ER JO IMOT ALI

Til Siri nr 17

Syns du drar en dårlig sammeligning mellom den mannlige junkien fra Gamle Oslo og Ali Farha i det han ikke var en junki.
Og jeg sa ikke” at alt/alle nordmenn er rasister. Men det er mange der ute da.
Det jeg prøvde å få frem er at de to ambulansesjåførene var rasehatere.

10 10 2008
Badr Hari

#tomprat: Nei, det mener da ikke jeg heller!
Jeg mener derimot at det er vanskelig å forstå hvorfor ikke Ali farah går hardere til verks mot mannen som slo ham ned.
Om dette var uprovosert vold, så er det jo merkelig at ikke Ali retter sitt sinne mot dette i stedet for mot en sjåfør som gjorde en feildiagnostisering.

10 10 2008
Tikker

Jeg ser på meg selv som en person som er flink til å se begge sider av en sak. I hvert fall gjør jeg et ærlig forsøk på å gjøre det. Jeg er også rimelig skeptisk til medias tabloide fremstillinger av ikke minst store saker. Så: Etter å ha lest Alis innlegg er det noen tanker som slår meg.

1) Jeg tror at Ali projiserer mye av sinnet og frustrasjonen sin som han har i livet, over på Schenken. Også på vegne av u-landsbefolkning som lever beinharde liv bla pga kolonitiden. HVA POKKER HAR SCHENKEN MED DET Å GJØRE? Ingen ting.

2) Store deler av kronikken har absolutt ingen ting med Schenken å gjøre.

3) Hvorfor nevnes ikke han som slo i kronikken? Det er jo han som har skylden for at Ali ble skadet.

4) Ny Tid kan forsvare seg så mye de vil over at de lot kronikken komme på trykk. Likevel skyter de Ali, ikke i foten, men i hodet. De har latt kronikkforfatteren begå sosialt selvmord.

10 10 2008
Henrik

Til #28

Ja, gud forby om vi skulle få se to sider av en sak!

10 10 2008
Trond

Hva i helvete mener han med “White trash democracy” når han omtaler vårt system? Hvordan kan dette ikke tolkes som rasisme?

Det kom rett og slett som en overraskelse. Tenk at når alt kom til alt, når all fakta kom på bordet, så var det offeret som ble rasisten.

Håper vi slipper å høre mer fra denne saken nå.

10 10 2008
eirik

Jeg bor ved Sofienbergparken og jeg ser daglig hva som skjer i den parken, der foregår det mye narkotikamisbruk og ambulanser kommer hyppig. Til dere som trodde på heksejakten som media lagde, sjekk kildene før dere tror på sånt sprøyt.

10 10 2008
Håvard

Hva med å få seg en springskalle i Somalia? Så kan en legge seg ned å vente på ambulansen der. Når Toyota-pickupen endelig kommer må man vel ligge krumbøyd rundt mitraliøsen. Og for guds skyld ikke piss på føttene til noen. Etterpå spørs det om det blir noe særlig behandling å skryte av.

Er det så grusomt å bo her i Norge?

Er det vi som finansierer krigen der nede? Jeg trodde det var somalierene selv som sendte penger nedover med hjallasystemet sitt, eller hva det nå heter……..

Jo……. vent litt. Det er vel en del sosial-penger som går nedover. Da er det vel vi som finansierer slossinga da.

10 10 2008
Tonje

Farah burde vite at rasisme går begge veier. Nok er nok, og ballen er død. Virker som han skriker etter oppmerksomhet. All sympati til ambulansesjaførene!

10 10 2008
Haroshij

Jeg reagerer på den negative omtalen Ali gjør av landet han har fått opphold i.

Jeg er pensjonist nå etter å ha arbeidet i 45 år. Min foreldre hadde også et langt yrkesliv med lav inntekt. Mine besteforeldre arbeidet også et langt liv. Slik kunne jeg fortsette. Norge og vår velstand er bygd opp steg for steg gjennom hardt arbeid gjennom mange generasjoner. Da vi fikk vår selvstendighet fra Danmark, var Norge en av Europas fattigste nasjoner. Jeg vet heller ikke om at Norge noen gang har hatt noen kolonier. Riktignok hadde Danmark/Norge noen få, men de førte ikke til noen rikdom for noen av landene.

Ali demonstrerer også sin uvitenhet om Norge når han tror at landet har hatt fred helt siden grunnloven av 1814. Vi hadde tross alt 5 år med okupasjon og store ødeleggelser (total ødeleggelse av Finnmark og flere byer).

Norge har i de senere år vært heldige som har funnet olje i havet utenfor kysten vår, men i motsetning til mange andre land, har vi klart og bruke denne ressursen på en god måte, noe som står i motsetning til mange andre land.

Det er nok noe riktig i at det er en skjev handelsbalanse i verden, men det forklarer ikke at Norge er et godt land å bo i.

Ali sin frustrasjon kan man ved å legge mye godvilje til kanskje forstå, men hans uforsonlighet mot ambulansesjåføren og unnlatendhet mot han som slo, er vanskeligere å forstå.

- Kommentar fra moderator: Dagens beste innlegg! Takker og bukker for ditt bidrag Haroshij.

10 10 2008
Maria

Rasisme er etnisk diskriminering kombinert med makt. Shjenk var i en maktsituasjon overfor Farah i det han hadde myndighet til å ikke ta med Farah i ambulansen.
Mange innvandrere føler seg maktesløse i situasjoner der de opplever å bli diskriminert, og Farahs raseri er vel naturlig, om enn trist og dessverre også temmelig uklokt. Trist fordi det må være uendelig tøft for hans nærmeste (her tenker jeg særlig på den lille dattera hans). Uklokt fordi han nå mister viktig støtte.

Som vaarloek så treffende påpeker finnes det bare en menneskerase, og vi trenger alle å forsøke å være medmennesker og ta vare på hverandre, også i vanskelige situasjoner som denne. Shjenk er bare et menneske, han gjorde en vurdeling som fikk katastrofale følger. Farah er også bare et menneske. Selv om han har vært igjennom mye er det lov til å håpe at han finner den freden han trenger for å ta vare på seg selv og familien sin, tross historisk og nåtidig utbytting og maktubalanse. Alle dere sinte mennesker der ute: vis varsomhet.. Vi trenger alle nåde.

10 10 2008
Antirasist

Dette har gått helt over stokk og stein. De gjorde en feilvurdering da de vurderte skadeomfanget, noe alt ambulansepersonell ut fra disse omstendighetene kunne gjort. Det har jo alle skjønt at de er kjempelei for. I ettertid har Ali og kona vært ufattelig uforsonende, spilt rasismekortet utover alle grenser og helt ufortjent gjort de to på ambulansen til de tilsynelatende største rasistene i hele landet. Det er nok nå, Ali…nå er det du som er rasisten.

10 10 2008
Olds69

#39 ALLE ER JO IMOT ALI skrev:

“Syns du drar en dårlig sammeligning mellom den mannlige junkien fra Gamle Oslo og Ali Farha i det han ikke var en junki.”

Det er ingen som har hevdet at Farah er en junki.
Men det som er helt klart er at han var påvirket av THC (virkestoffet i Hasj) når det ble tatt blodprøve av han på sykehustet. Dette nevner jeg ikke for å henge Farah ut med forde det faktisk er relevant i denne saken.

Når ambulansen kommer og tar kontakt med Farah og han lukter Hasj så vil det forklare hvorfor ambulansefolkene trodde han var høyere/mer dopet enn han var. Og som du sikkert vet så oppfører ikke dopa folk seg helt rasjonelt, slik jeg ser det kan en da forstå at ambulansefolkene trodde han var et ordensproblem.
Naturligvis ble det begått en urett mot Farah, men uretten var ikke rasisme. Dersom du hadde fulgt litt med ville du ha sett at denne uretten (manglende behandling/feil diagnose) har Schenken beklaget flere ganger.

Etter hva jeg har sett i avisene så er min mening at denne saken koker av rasehatere. Det gjelder noen få skrullinger som klager over negre, men hovedtyngden av rasistiske uttalelsen kommer fra OMOD, SOS-rasisme og diverse politikere som burde vite bedre.

Olds69

10 10 2008
helge strand

Lagt i korta.

Det oppgulp av hat mot vesten representert i kronikken måtte bare komme.
Det er bygd langsomt opp (av fruen i huset?) over lengre tid.
“Stakkarslig pedagogisk” treffer den hovedpersonene som en boomerang! Nemlig seg selv!
Ambulansesjåfør Schjenken er bare et springbrett i en annenrangs agenda….
Menigmann er drittlei av denne saka.

10 10 2008
Tor Lea

Hasj og ungen på fanget, pisser på ambusjåføren i narkorus. Så kommer sannheten frem. Ali er dessverre for ham sjakk matt. Og vil kjøre rassimen så langt det går. All symptati forsvant i dragsuget.

Luis

10 10 2008
Sir Alex

#52

Skjønner at du er ivrig etter å spre galle, Luis, men om mannen pisset på sjåføren i narkorus eller som følge av en ganske alvorlig hodeskade har vel ikke du i noe grunnlag for å uttale deg om.

Tror heller ikke noen av oss etniske nordmenn har grunnlag for å si hvordan hverdagen for somaliere her i Norge er. Kanskje det er ikke så kult som vi vil ha det til? Når man blir utsatt for mye dritt er det nok logisk for han at denne dritten fra sjåførene også var rasistisk motivert. Hvorfor skulle han tro noe annet?

At mannen overreagerer er på denne bakgrunn ikke så rart. Preiken om kolonialisme kunne han riktignok spart seg (og oss) for, men at han tørner når han ser at det plutselig er ambulansesjåføren som sitter i den behagelige offerposisjonen, er forståelig.

Hadde jeg valget så ville jeg heller hatt litt mediekjør mot meg enn å ligge på intensiven med hjerneblødning.

10 10 2008
antitulling

Uansett hva Ali sier i sin artikkel så kommer man ikke fra det faktum at ambulansesjåførene opptrådte feil. Mannen lå i koma lenge etter denne hendelsen. Ambulansesjåføren sutrer i media og er såra over at saken ble offentlig kjent. Uansett hvordan Ali ordla seg så opptrådte ambulansesjåførene feil. Det Ali skriver i ettertid kan ikke rettferdiggjøre det som skjedde den gangen. Det var uansett feil og ambulansesjåførens utfall i A-posten forteller oss hvem han er. Kollegaen hans har jo også dumpa ham gjennom å holde helt kjeft. Det er vel kjipt for disse ambulansesjåførelskerne at fakta dreper enhver diskusjon.

10 10 2008
Jarle

Forsoning, Ali…. forsoning.

Det er viktig å kunne tilgi, og å gå videre.

10 10 2008
Thor

Hvis man ikke er rasist fra før blir man det i alle fall etter å lese Ali sitt innlegg. Makan til sprøyt!

Jeg syntes det er bra at Ny Tid lot Ali skrive om hvor fælt han har det i Norge og hvor grusomme nordmenn er.

I tillegg har åpenbart den hvite mann ansvaret for alt som er galt i verden.

10 10 2008
Mamma Mia

Vil bare si det at det alt for lenge siden fremkom at Ali Farah hadde tisset på ambulansepersonellet. Jeg skjønte allerede på det tidspunktet at dette kunne bero på en misforståelse, altså at rasisme anklagen ikke hadde noe grunnlag.

Når det gjelder denne lydloggen som forteller om sjåførenes forutinntatthet om folk som henger rundt i Sofienbergparken: Det er en normal prosess å tenke og trekke konklusjoner, gruppere og generalisere, om man kaller det forutinntatthet eller en analyse går ut på ett. Rasist er man ikke uten at man mener en rase er mindre verd enn en annen. Tror neppe vi har så mange slike her.

Ali Farah har ødelagt for seg selv, og for somaliere, for vi trekker nå den konklusjon at han taler på vegne av mange. Det er også en løgn at vi lever av det vi klarte å krafse til oss i kolonitiden, vi trenger ikke å tro det. Tvert i mot er vår velstand bygget på noe helt annet som ikke har noe med Afrika å gjøre. Veldig synd at noen afrikanere tror at ikke de har skylden for sin egen situasjon, for da kommer de aldri til å gjøre noe med den.

Mamma Mia

10 10 2008
Lizabell

BRAVO , Ali og Kohinoor,

kjempe bra kronikk :) ) Stå på :) )

11 10 2008
Pål

Alle dere som nå har “mistet all sympati for Farah”. Kjenner dere verdenshistorien godt? Ali Farah beskriver godt hvordan den hvite rase har fart frem. Men den virkelige historien er nok verre. Les litt historie om hvordan de hvite har oppført seg i sine tidligere kolonier. Les gjerne noen essays av Jens Bjørneboe, han har beskrevet det godt. Belgiernes framferd i Kongo for eksempel. Og at vi fortsatt lever som grever på grunn av dette er sant. De tidligere kolonistatene er fanget i gamle strukturer etter kolonialismen og finansierer stadig vår velstand. Det ressursfattige Europa lever stadig godt på det ressursrike Afrikas bekostning. Mulig nordmenn ikke liker å høre om dette, men det er sant. Så kan man eventuelt diskutere om det er usaklig av Farah å komme med alt dette i et brev til Schjenken. Men hans fremstilling av historien er verdt å lese. Man trenger ikke være fra ytterste venstre fløy for å kunne kalle en spade en spade.

11 10 2008
ALLE ER JO IMOT ALI

52 Tor Lea

Den kommentaren din hører ikke hjemme i noen som helst blogg. “Hasj og ungen på fanget, pisser på ambusjåfæren i narkorus…” Du kan slutte å spekulere i faktum din dumme ku. Tror du virkelig at han satt og røyka hasj med ungen på fanget…Fy faen for en fyr en å skrive noe sånt.

11 10 2008
Per

Normenn har blitt behandlet værre enn Ali, de har dødd. Hvorfor roper ikke Normann opp om rasisme på grunn av dumskap som fører til død og tragedie. Fordi vi vet at uvitenhet\dumhet kan lede til død i mange varianter. Rasismen står Ali for. Ali er en rassist. Masse medfølelse til Ali. Per.

11 10 2008
tomprat

# 59: Enig med deg. Slutt med sprøytet Tor Lea.

11 10 2008
Olemannen

Hele kronikken til Ali Farah understreker jo bare at dette, for han, bare dreier seg om generelt hat mot det hvite folk, og at det hele bare har vært et påskudd for å fremme sin sak.
Ali og Kohinoor har etterlyst en unnskyldning, men når Schjenken tilbyr å komme med en unnskyldning så stenger de han ute. Igjen beviser dette bare at de er interessert i å dra dette ut så lenge de kan for å fremme sitt hat mot det hvite folk.
Ali har ikke engang i et åndedrag nevnt noe negativt om han som gjorde den virkelige ugjerningen i parken, nemlig han som slo Ali bevistløs. Han mener at det er Schjenken sin feil at han har fått varige men etter episoden. Jeg er ingen medisinsk ekspert, men man skulle tro det hadde noe å gjøre med han som faktisk slo.
Til slutt vil jeg nevne at jeg mistet det lille jeg hadde av sympati for Ali da det kom frem at han hadde testet positivt på hasj etter episoden. At noen i det hele tatt kan stille seg bak og støtte en familiefar som røyker hasj er for meg ubegripelig. Om barnet satt på fanget eller ikke er egentlig uvesentlig, han var under påvirket tilstand mens han hadde omgang med barnet uansett hvordan man snur og vender på det.

11 10 2008
Andreas

Kan jo skjønne at Ali er frustrert, rasende og sikkert ganske nedfor etter å ha blitt påført varige skader av vold.

Og i forhold til THC i blodet så sitter gjerne dette stoffet i deg i flere uker så vi har ikke noe holdepunkt for å si at han satt og røykte med barnet sitt på fanget.

Men som nevnt ovenfor, feilvurderinger skjer hver dag i helsevesenet. Med både nordmenn og innvandrere som ofre. Så stressede og livsviktige yrker som ambulansepersonellet besitter fører dessverre med seg mye større konsekvenser for feilslutninger enn vanlige yrker. Det dør hundrevis av mennesker i Norge hvert år grunnet feilbehandling. Mennesker gjør feil. Sånn er det dessverre bare.

Men et voldsoffer som urinerer på ambulansepersonellet i en nokså beryktet park der det florerer av dop og dopsalg virker som en mulig sikkerhetsrisiko for meg. Sjåførene har en meget tung jobb og opplever trusler og vold regelmessig fra de pasientene de prøver å ivareta. De er som regel idealister, det er ihvertfall ikke lønna de går etter i den jobben, så i en slik situasjon forstår jeg at de overlater det til politiet. De gjør en viktig jobb, men de har ingen plikt til å sette seg selv i fare. Vurderingen var kanskje feil, men hvor mange narkomane har ikke blitt avvist hjelp fordi de har vært for utagerende, forvirrede eller ustyrlige oppigjennom årene? Bare fordi at Ali er innvandrer skal gjengse prosedyrer overstyres?

Og kommentarene i etterkant kunne sjåførene ha spart seg for, men helt ærlig; hva hadde du sagt hvis du ble pisset på når du var på jobb?

11 10 2008
vaarloek

Vel, nå har jeg lest kronikken da. kan ikke akkurat si meg uenig i innholdet (bortsett fra et par faktafeil, som Norges 100 år i fred … skjønt de fem åra som okkupert Tyskland kan ikke akkurat sammenlignes med tiårslange borgerkriger, eh?). “Dere”, som i Vesten (og lik det eller ei, vi tilhører nok Vesten) lever som grever! Vi har så mye ting at vi drukner! Så mange privilegier at vi, som studenter, kan reise ut og faktsik ha råd og vel så det til å betale dobbel pris på varer og tjenester i flere land, uten å føle at vi betaler mye engang! Livet i Norge ER ei boble, det kan man ikke stikke under en stol. Selv Norges fattige (som Ali faktisk setter til side i denne kronikken) er blant de rikeste i verden.

Når det er sagt: Om dette hører hjemme i en kronikk adressert til en ambulansjesjåfør som gjorde en (nesten) fatal feilvurdering av en type som IKKE bare rammer ikke-hvite folk … vel. Jeg syns vel strengt tatt ikke det. Men det er klart, det å leve i en verden som har et etterslep av kolonialismen i seg, et etterslep av rasisme (for vi har da vitterlig vært rasister her i landet også! når var det jødene fikk adgang til riket igjen, sa du? og hva var det der med tvangssterilisering av tatere igjen?)der man møter fordommer på en jevn basis, der man føler seg vurdert som mindre verdt pga av de fordommen man hele tiden møter kan få en til å tolke all motgang som “rasisme”. Det er ikke rart i det hele tatt. Og selv om det neppe er mange ordentlige (kvite) rasister i landet (dvs mennesker som tror at den kvite rase er bedre enn den andre), så er vi mange som er preget av fordommer. Og summen av alle disse fordommene mange ikke-kvite nordmenn opplever kan nok lett tolkes som en form for institusjonalisert rasisme.

Kanskje er det det, summen av alle fordommen, til syvende og sist er, jeg vet ikke. Jeg vet derimot at jeg ofte tar meg selv i å bli mer redd om det er sent på natta og jeg går forbi mørkhudete menn enn om jeg går forbi kvite. Media har gjort en god jobb med å skolere meg …

Så summa summarum: Jeg har sympati med Ali, OG ambulansjesjåførerne.

Man må kunne ha to tanker i hodet samtidig. Gjerne flere.

11 10 2008
Håvard

Hasj

#59 #60

I dommen fra Oslo tingrett står det at blodprøven tatt av Ali Farah viser at han hadde røkt hasj da han var i Sofienbergparken.

Det er bevist at 2 kriminelle handlinger ble begått i Sofienbergparken den dagen:

1: Voldsmannen som slo ned Farah
2: Farah som brukte narkotika

11 10 2008
Lille MY

Kommet over en artikkel som dere alle egentlig burde lese.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=174660

Den setter ting i et perspektiv. Noe å tenke på?

11 10 2008
anders

For ett rennspikka tøv Ali farer med. All sympati forsvant etter denne kronikken. Vil påstå at det er han som er rasisten her. Det er lov til å feile.

11 10 2008
Gnomen

Hadde du fått samme skade i Afrika Ali,, hadde du garantert dødd..så jeg kan ikke forstå hvorfor du rakker ned på samfunnet du sjøl lever i! At man gjorde en feilvurdering i første omgang skjer alle. Min far ble feilvurdert av ambulanse for 6 måneder siden..vurdert til ikke å trenge innleggelse..enda han tisset på seg..kunne ikke stå støtt..men hadde vært i fullt arbeid dagen før…. Tror du han nådde noen avisoverskrifter eller fikk støtte av noen rikspolitikere..Nei..fordi han er hvit som snø.. Rasismen er snudd på hodet i norge,,er man farget får man mye mer støtte…ulike organisasjoner, politikere, media står i ryggen på en farget med en gang dersom urett eller feil skjer.

Jeg jobber sjøl i politiet, og har gjennom 13 år i etaten behandlet fargede og hvite likt, og har opplevd noe jeg vil kalle rasisme.. MEn jeg sier det til mine kollegaer…det er lov å gjøre feil folkens, men ikke gjør det ovenfor noen fargede.. Og jeg kan si deg Ali…Folk jevnt over i samfunnet er lei denne forskjellsbehandlingen, og det rasisme stempelet som du og mange organisasjoner og politikere sprer rundt dere… Dere er landets største spredere av rasisme, og fremmer fremmedfrykt og hat slik dere holder på!!!

Ali..du veit hvor gardermoen er, dersom du har det så ille her!!

Hilsen en som IKKE er rasist og har mange fargede gode venner!!

11 10 2008
Kai

http://dentvilsommehumanist.blogspot.com/2008/10/farahs-skivebom.html

11 10 2008
Kai

Jeg ser noen viser til at det som skjedde Farah i parken har skjedd etniske nordmenn også. Jeg har sett oppslagene om dette i media, og også ved et tilfelle sjøl blitt avvist av ambulansetjenesten i forbindelse med en rusa person jeg kom over i Oslo som jeg ikke greide å vekke. Men sjøl om vi går ut fra at rasisme IKKE var grunnen til at det gikk som det gikk med Farah, så kan da ikke det gjøre behandlingen han fikk mer akseptabel?

Noe av det første jeg stussa på sjøl da saken var ny, var påstandene om at sjukepleiere som tilfeldigvis var i samme park blei glatt overhørt. Og lydopptakene TV 2 har lagt ut, gir heller ikke noe godt inntrykk av hendelsene (http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article1746550.ece).

(Dessuten, det at den ene ambulansesjåføren har Boot Boys-bakgrunn bidrar jo ikke akkurat til å bremse rasismebeskyldningene!)

Den Tvilsomme Humanist har forresten en annen kommentar til det som skjedde i Sofienbergparken, i tillegg til den jeg la inn lenke til ovenfor (som er noen dager eldre); jeg syns han er en av de mer balanserte bloggerne i forbindelse med denne saken:

http://dentvilsommehumanist.blogspot.com/2008/10/skurkene-i-sofienbergparken.html

11 10 2008
Badr Hari

Jeg har nå fått bekreftet at Ali Farah var ruset på narkotika(hasj) der han satt med barnet sitt i Sofienbergparken… Da er det ikke rart du havner i trøbbel med folk som bare vil kose seg med fotball.

11 10 2008
tomprat

# Badr Hari: Jeg har nå fått bekreftet at du ikke vet stort om hasj. Jeg vil heller snu på det og si at det er denne fotballen som gjør folk aggressive. Det var Ali Farah som ble slått ned – det er han som er offeret i denne saken.

Og alle dere andre som klager på at Ali Farah hadde røyka hasj: Slutt med det. For det første så er dette ingen narkotika debatt, og for det andre så er det ingen som blir aggressive av å røyke hasj. Tvert imot.

11 10 2008
Neo

Det er utrolig!

Det er utrolig at denne saken holder på enda, skulle ønske mange hadde prøvd en dag i ambulansen. Jeg jobber selv i prehospital sektor og måter denne hverdagen hele tiden. Jeg vil understreke at jeg mener personelet på bilen gjorde en feil når de reiste fra Ali. Vi er alle mennesker, vi gjør alle feil(sånn som artiklen til Ali) men desverre har vi et større ansvar enn andre i samfunnet siden vår, vårt arbeid er å symtomatisk sile ut mennesker som vi mener trenger livreddende tiltak på en eller annen måte. Siden ingen mennesker er like sier det seg selv at dette er en utrolig vanskelig oppgave, men det er en oppgave vi tar seriøst. Vi vet at hverdag må vi oppdatere oss på nyere forsking. Først da kan vi møte hver dag og hver pasient med tanken på at vi har gjort vårt aller beste for den pasienten. Detter er en plikt vi legger på oss selv for nettopp og gå hjem uten en vond følelse, Jeg ønsker ingen menneske skal oppelv

11 10 2008
Harald

Endlig funnet noe å ta han for liksom ……. endlig så dere kan slippe ut meningene deres ……

Svar meg ……. Hvorfor i H…. skal han tilgi de som ikke ga han en sjanse ….
Om noen gjør deg en STOR urett skal du liksom altid tilgi om noen i ettertid ber om undskyldning …….. NOT tviler dere ville det selv …… Synes det er ALT for enkelt ja med en oppskværing etterpå uansett hva det er

11 10 2008
Per

Dette er ingen narkotika debatt skriver 73. Deretter sier 73 at ingen blir aggressive av å røyke hasj. Hvorfor gjør 73 dette til en narkotikadebatt?? Kan 73 bevise at ingen blir aggressive av å røyke hasj? Er det ingen som får angst når de røyker hasj? Hva kan mennesker med angst gjøre? Kanskje kan en som har røyka hasj dra fram snurrebassen og pisse på hvasomhelst? 73 gjør dette til en narkotikadebatt.

11 10 2008
P.D.

1. Millom bakker og berg ut mod havet
hever nordmannen fengjet sin heim;
der han sjølv hever tufterna gravet
og sett sjølv sine hus uppaa deim.

2. Han saag ut paa dei steinutte strender,
det var ingen som der hadde bygt:
“Lat oss rydja og byggja os grender,
og saa ejga me rudningen trygt.”

3. Han saag ut paa det baarutte havet,
der var ruskutt aa leggja ut paa;
men der lejkade fisk nedi kavet,
og den leiken den vilde han sjaa.

4. Fram paa vetteren stundom han tenkte:
giv eg var i eit varmere land!
Men naar vaarsol i bakkarne blenkte,
fik han hug til si heimlege strand.

5. Og naar liderne grønka som hagar,
naar det laver af blomar paa straa,
og naar næter er Ijosa som dagar,
kan han ingenstad vænare sjaa.

6. Sud um havet han stundom laut skrida,
der var rikdom paa benkjor og bord,
men umkring saag han træIdomen kvida,
og so vende han atter mod nord.

7. Lat no andre um storleiken kivast,
lat dem bragla, med rikdom og høgd;
millom kaksar eg inkje kan trivast,
millom. jamningar helst er eg nøgd.

11 10 2008
Neo

Det er utrolig!

Det er utrolig at denne saken holder på enda, skulle ønske mange hadde prøvd en dag i ambulansen. Jeg jobber selv i prehospital sektor og måter denne hverdagen hele tiden. Jeg vil understreke at jeg mener personelet på bilen gjorde en feil når de reiste fra Ali. Vi er alle mennesker, vi gjør alle feil(sånn som artiklen til Ali) men desverre har vi et større ansvar enn andre i samfunnet siden vår, vårt arbeid er å symtomatisk sile ut mennesker som vi mener trenger livreddende tiltak på en eller annen måte. Siden ingen mennesker er like sier det seg selv at dette er en utrolig vanskelig oppgave, men det er en oppgave vi tar seriøst. Vi vet at hverdag må vi oppdatere oss på nyere forsking. Først da kan vi møte hver dag og hver pasient med tanken på at vi har gjort vårt aller beste for den pasienten. Detter er en plikt vi legger på oss selv for nettopp og gå hjem uten en vond følelse, Jeg ønsker ingen menneske skal oppleve hvordan det føles når man kommer hjem til en familie og et lite barn er død, se familien bryte sammen i sorg, selv føle urettferdighet om hvorfor et lite barn måtte miste livet å en bunnløs utilstrekklighet. Selv om vi har vanskelige følelser inne i oss, må vi fremstå som en solid støttespiller i en sånn situvasjon, vi må trøste, hjelpe og ikke minst prøve og lette vekommende for skyld følelser som er normalt og føle. Men vi er mennesker, vi gjør feil, våre feil har bare større konsikvenser. Noe vi godtar og må leve med. Men vi leter hverdag etter løsninger for å gjøre mindre feil, selv om vi i dag gjør veldig lite feil så er det bestandig rom for bedring. Vi er ikke gud å vi leker det heller ikke. At ikke Ali ble tatt med var en feil, men det var ikke rasitisk motiv bak. dette kunne like gjerne hendt en med pannebånd fra holmenkollen. vi lærer fra første dag og respektere andre kultuere og mennesker slik at alle skal ha et positivt møte med helsevesnet.

11 10 2008
Okami

Ok nok en blogg tråd. Om Sofienberg med mye rare fakta

Ali var ruset den dagen (Vitnet i sak mot han som slo han ned og innrømmet dette + Blodprøve)

Noe som ingen nevner noe om er EGENSIKKERHET for ambulanse personell. truende personer frakter de ikke i bil dette er per dags dato en politi oppgave. (et gjensidig sammarbeid som har funket i en årrekke, gjelder også tvangsinlegglser og). Etter 17 år i tjeneste vil jeg kunne anta at Erik(jeg vil anta at han var fartøys sjef den dagen min antagelse) Har et relativt greit overblikk over når han føler seg truet.

Han som slo Ali er en ung mann fra Ghana og da han vitnet i retten sa han han slo fordi han er redd for Somaliere. (Er ikke dette noe rasisme flokken burde se på?)

Og kona til Ali Fru Mari er adoptert og vokst opp i et norsk hjem i oslo (Hun er da virkelig ikke innvandrer)

Ambulansepersonellet gjorde en grov feil den dagen uten tvil ja. Men det innrømmer de jo. De setter seg derimot dette at de er rassister.

Hvorfor slipper politiet unna all oppvask her? Ok politiet skal ha en basic førstehjelp opplæring. Ali står oppe når ambulansen kjører politiet blir igjen. Tenkte aldri politi mannen hmm han der stod isted nå ligger han nede og lar seg ikke vekke. kanskje jeg skulle fortelle dette til noen eller evt ringe 113 og si at ting er annerledes?

Og Ali stakkars Ali jeg tror ikke han har skrevet så mye av dette i min tid. Jeg tror noen har lurt Ali til dette. Noen med et enda bitrere hat mot vesten som har sett sin sjangs.

(Min antagelse)
Dette lukter mere av noen litt mere ordsterk person/gruppe som sikkert har møtt Ali gjennom hans dedikerte kamp i Obioora saken eller noe?

Det morsome med dette er jo at mange stemmer hadde hylt hadde en så bitter og rase preget tekst blitt utgitt under en person som var hvit av farge?

Innvandreres rasisme mot nordmenn er et ømt tema som få vil ta tak i. Kjenner selv legevakts personell som er kallt horer og annet ufint på arabisk/persisk fordi de kun gjør jobben sin

11 10 2008
hans

“tomprat” skriver at dette er en meget spesiell sak som derfor har fått mye oppmerksomhet. Hva er det som er så spesielt med denne saken? ikke første gang at helsepersonell har forlatt skadde/syke mennesker. Hva med dama i Bergen som vi kunne lese om noen uker etter Farah saken? , hun var ute på joggetur med en venninne og falt om på gata. Ambulansen kom men tok henne ikke med. Begrunnelse, de trodde det bare dreide seg om en narkoman. Hallo!!! dama var forøvrig konservator ved et museum i Bergen. Hvorfor laget ikke journalistene et h…. oppstyr om denne saken?

11 10 2008
Badr Hari

#23 tomprat:
Jeg skal glatt innrømme at jeg aldri har røkt hasj. Siden dette er narkotika, er ulovlig, gir alvorlige bivirkninger, vrangforestillinger og psykiske lidelser, har jeg avstått fra det.
Men Ali Farahs bruk av narkotika kan jo langt på vei forklare ambulansesjåførenes handling, da de antakeligvis har sett ruspåvirkede, slik som Ali, i Sofienbergparken tusenvis av ganger og dermed vet at det ikke nytter å ta dem med på Rikshospitalet hver gang de slår seg vrang.
Og det kan hende flere hadde blitt redd om noen i ruspåvirket tilstand hadde gått mot deg i sinne bare fordi du spiller fotball.
I tillegg sier det jo en hel del om Ali Farahs dømmekraft; være ruspåvirket i nærheten av sitt mindreårige barn!!! Han skulle vært fratatt foreldreretten på ubestemt tid!

11 10 2008
Sondre

Det at så mange nå mister sin sympati for Ali, viser bare at han har truffet et meget ømt punkt i den vestlige folkesjela. Vi har har lemlestet, drept, plyndret og bedrevet folkemord i den såkalte 3. verden i hundrevis av år. Og faenskapet ser ikke ut til å ta en ende med det første.

Utviklingshjelp er bare et patetisk skalkeskjul for utplyndringen. Et konkret eksempel er norsk hjelp til Angola. Over en periode mottok Angola 4 mrd kr i økonomisk bistand (et av landene Norge ga mest bistand til). I samme periode hentet Statoil ut over 40 mrd NOK.

Denne ulykksalige ambulansesjåføren og hans feilvurderingen er bare en naturlig fortsettelse av århundrer med systematisk rasisme, en rasisme som har blitt patologisk.

11 10 2008
Hanna

Jeg jobber selv i helsevesenet, og vet at noen ganger kan det gå litt for fort i svingene. Det er dessverre en kjent sak at mange ikke for den behandlingen de burde av norsk helsevesen og at feilvurderinger skjer. Jeg må bare skrive et innlegg her, rett og slett for å si;
Erik Schjenken, du har min fulle sympati og medfølelse. Det er ikke tvil om at det ble gjort en feil i Sofienparken, men at du er en rasist for det- nei, det tror jeg ikke. Det er menneskelig å feile, selvsagt er noen feil alvorligere enn andre, men det eneste vi kan gjøre er å forsøke å rette opp våre feil å gå videre. Ønsker deg og din familie alt godt i fremtiden,du skal vite at vi er mange rundt omkring i Norge som ser saken fra din side

11 10 2008
pluddre

Hvem sa dette?

- Tror ikke det hadde skjedd en hvit småbarnsfar

http://atvs.vg.no/player/?id=10696

(Riktig svar: Kristin Halvorsen)

11 10 2008
AK

Neimen! Rasistofferet i saken hvor rasisme aldri er blitt bevist lirer av seg en direkte rasistisk tirade. Har du sett.

Dette er bare et bevis på det jeg har ment siden første uke i saken, Kohinoor/Farah leiren er de mest hevnsultne vi har sett i norsk media noen sinne.

Ali Farah havner i en diskusjon med en mann, mannen sier FUCK YOU, det samme sier Farah. Farah får ETT slag, slaget sender ham i bakken som dermed fører til en alvorlig hodeskade.

Vær så snill og les saken i VG (søk den opp) med kvinnen i Kristiansand som ikke ble plukket opp. Den er DØNN lik, det eneste som skiller er hudfarge, og at hennes sak leste jeg kun en eneste artikkel om i riksdekkende media.

Ali Farah er rett og slett en skammelig mann.

11 10 2008
Ambulansesjåfør

Jeg har lært mye av denne saken!

Jeg er IKKE en rasist, men jeg inrømmer at jeg har mange fordommer! Fordommer som jeg daglig kjemper mot, og som jeg synes er blant de største utfordringene i hverdagen!

Utgangspunktet mitt er at jeg skal gi alle pasientene mine samme tilbud – men jeg klarer det ikke, og jeg skammer meg!

Når jeg tenker meg om, så er det slik at erfaringene mine farger forventningene når jeg får oppdraget og rykker ut.

Jeg har noen typiske “fordommer”

-Fulle 17 år gamle jenter som har vondt eller er “bevisstløse”- gang på gang viser det seg at dette kan avdramatiseres, og at det ikke dreier seg om alvorlig fare. (Disse turene kan være litt slitsomme)

-Menn i 50årene som bare har “litt vondt i brystet” og sier at de ikke trenger ambulanse – Disse har ofte et stort hjerteinfarkt.

-Noen kjente adresser, der jeg før har blitt truet på livet eller der det ofte viser seg at alkohol eller rusmisbruk er hovedproblemet.

-Noen kjente personer som til stadigjet blir hentet med ambulanse, men som blir utskrevet dagen etterpå i god form, uten at man har funnet noe galt.

-Eldre kvinner med vondt i magen, men som egentlig ønsker noen å snakke med.

-Kvinner med arabisk opprinnelse, hvor uuotholdelige smerter ikke står i sammenheng med tilgrunneliggende sykdom.

-Gutter med arabisk opprinnelse, som ofte bagatelliserer skadene, men som ofte er alvorlig syk!

Jeg skjønner at folk kan bli provosert av dette, jeg blir det selv! Men jeg vet at listen er mye lengre, og jeg har nok fordommer som jeg ikke tør å skrive ned. (selv om jeg burde gjøre dette)

Men selv om jeg har visse fordommer knyttet til Amerikanere, Afrikanere, Tyskere, Spanjoler, Arabere m.m betyr det da at jeg er en rasist.

Den store skrekken min er at fordommene skal ta overhånd! NOEN GANGER ER DET IKKE SLIK SOM DET PLEIER Å VÆRE!
Fordommene tar typisk overhånd hos meg når jeg er trøtt, eller sur etter å ha kranglet med dama. Jeg er klar over det!

Noen av innleggene som har versert i avisene stiller nærmest et umennesklig krav til helsepersonell. Man skal i enhver situasjon forholde seg objektiv. Dette må ha vært et h…… i Sofienbergparken. Når jeg ser på bildet av ansamlingen av tilskuere rundt den forslåtte Farah, som alle sikkert har en mening om hva som forventes, synes jeg synd på ambulansepersonellet i denne situasjonen. Denne “tøffe” tonen på lydbåndene fremstår for meg som en forsvarsmekanisme og vitner om usikkerhet!!

Hovedpoenget i denne saken er at Schjenken gjorde en feilvurdering, det skal det ikke herske noen tvil om – og det har han beklaget! Men dere må forstå at slike situasjoner er krevende! Helsepersonell er også bare mennesker!
Som pasient har Farah rett til å være fortvilet, det hadde jeg også vært, og man kan ikke kreve at han skal akspetere unnskyldningen! Jeg synes imidlertid at det er litt synd at han bruker så sterke ord!

En lei sak! Jeg håper jeg slipper unna tilsvarende saker!

11 10 2008
Multippel

Vel dette roter seg skikkelig til.

Jeg mener at dette først og fremst er en sak om hvordan det ene fører med seg det andre.

Noen sier at en limsniffende nordmann av hvit hudfarge ville blitt behandlet like dårlig……derfor handler det ikke om rase, men om diskriminering.

Men Ali var hverken narkoman eller en person som skal sammenlingnes med grupper som kommer utenom de sosiale aksepterte lag i befolkningen. Han var bare svart.

Diskrimmineringing skal beskjempes enten det drerer seg om etnisitet eller mennesker som rangeres lavere enn gjennomsnittet. Argumentet er i seg selv diskriminerende.

Når det er sagt syns jeg hele rasime debatten har blitt en avsporing. Nettopp fordi det Ali ble utsatt for er alle borgeres store skrekk. Man blir ikke tatt hånd om når man er hjelpesløs.

Det jeg savner fra ambulansesjåføren er en uforbeholden unnskyldning. Det er ikke kommet.

I tillegg savner jeg fokus rundt det faktum at da Farh endelig kom til legevakten så forplantet denne tabben seg inn i systemet og at ambulansetjenesten forpurret transport flere timer etter den fatale hendelsen…..fordi de hadde fått melding fra disse ambulansesjåførenene om at han var vanskelig.

En sykepleier og en lege fikk problemer med å rekvitere ambulanse pga av dette. At ambulansetjenesten heller ikke tok en leges vurdering av at dette var et hasteoppdrag er besyndelig.

Disse feilene hadde jeg ønsket at det ble fokusert på. Rasime debatten sporer av og de faktiske hendelsen står i bakgrunnen som “feil” alle mennesker kan gjøre.

Jeg tar selvfølgelig høyde for at ambulansetjenesten kan gjøre feil.

Jeg husker en annen episode i mitt liv. Jeg var 18 år og leide ett rom hos en dame på 96 år. Damen brakk lårhalsen. Jeg sjekket henne hver eneste dag siden jeg bodde der og følte ansvar for henne. Da hun brakk lårhalsen var det jeg som ringte ambulansen. Jeg fikk stadig spørsmål om alder. Til slutt følte jeg….og da hadde det gått mange timer….at hennes alder gjorde det vanskelig å få ambulanse på plass. Jeg nektet da å oppgi alder til slutt. Hun har det forferdelig. hun har brukket ett eller annet ben….og dere må komme nå!!! Sa jeg hissig. I mellomtiden hadde jeg hjolpet henne å skifte truse…..for ren truse må til for å holde skammen unna i hennes generasjon. Da amulansefolka kom var de kjekke og greie og smilte overbærende da min gamle husvert skrek av smerte da de lempa henne over på båren. Selv satt jeg sjokkert tilbake.

Jeg har senere i mitt liv også blitt transportert i ambulanse flere ganger pga barn som trenger å komme til sykehus og personalet har vært utmerket. Så la oss ikke dømme hele virksomheten.

Selv om rasime er et begrep som kan misbrukes bør en være klar over mekanismer som gjør at noen ikke får den hjelpen de skal ha i en gitt situasjon. Og at vi så godt vi klarer må tette slike ting.

Det er urovekkende at Alis ufrivillige tissing fikk konsekvenser langt inne i systemet, og at selv om en lege til slutt måtte ta telefonen og si direkte at det er uvesentlig om han har tisset eller ei…mannen er hardt skadet og må sendes på hasteoppdrag med det samme!

Ali kom som følge av dette mange timer forsinket til professjonell hjelp. Om det har gitt Ali helsemessige konsekvenser eller ei tror jeg ikke engang en lege kan svare på.

Slaget i sofienbergparken har ingen andre en gjerningsmannen skylden for. Men hadde rask behandling gjort konsekvensene mindre….tja….det får vi aldri vite.

Men det er forferdelig viktig at slike tabber etterforskes for å hindre gjentagelse.

Rasime finnes. Det er bare å lese dagblades debatter. Der utfoldese rasmime i det fulle og hele. Selv er jeg rimelig sjokkert over hva jeg kan lese der. Om Alis manglende medisinsk behandling handler om dette vites ikke. Men at folk sammenlingner Ali med limsniffende rusmisbrukere bare fordi han er svart gjør diskrimineringsbegrepet bare rotete og vanskelig å håndtere. Å påstå at vi ikke rangerer mennesker er naivt.

Kanskje kunne debatteten blitt konstruktiv om vi fjernet akkuret denne konkrete hendelesen fra diskusjone og konsentrerte oss om diskriminering generelt?

11 10 2008
typen

Media er noen følelsesløse gribber som kaster seg over deg straks de lukter blod. Senest var det myggen som fikk unngjelde. Journalister som selv sniffer kokain kastet seg over stakkaren.

Ambulansesjåføren virker sympatisk. Overraskende at man kan ha 10 000 oppdrag uten en klage. Må være laaangt over snittet dyktig.

Ali er ikke mye til MANN.

Media er rasistene

11 10 2008
Per

Ali lever videre. Har han takket for hjelpen? Han kunne vært død, takker han ikke for hjelpen?

11 10 2008
Knut

De vi kan konstatere er rasister i denne saken er Kohinoor Nordberg og Ali selv.

Alt de har sagt har vist hvilke fordommer de har mot etniske nordmenn. Hele saksfremstillingen i media frem til forrige uke har vært dominert av deres side, og media har ukritisk vært mikrofonstativ for dem og deres partnere. Skremmende å se hvor tendensiøst en sak kan bli fremstilt uten at noen journalister stiller kritiske spørsmål.

Hvorfor har de ikke konsentrert seg mer om vedkommende som slo ned Ali – det var denne personen som sto for ugjerningen?
Hvis de var ute etter rettferdighet, mener jeg…

11 10 2008
Klompen

Alle kan gjøre feil, Ali var ikke den første som ble etterlatt av ambulansepersonell, og han blir heller ikke den siste.
Rasismen kom først fram i Ali’s kronikk, så Ali er den som framstår som rasist i mine øyne.

Hele saken har feil fokus. Det er jo noe galt når de som feilet å hjelpe liksom er de skyldige, når det er han som slo Ali som har all (direkte) skyld. Nå var det vel ikke direkte blind vold heller, så derfor har både Ali og voldsmannen skyld i saken -selv om voldsmannen er den med direkte skyld i Ali’s skade, resten av forløpet er en serie med uheldige omstendigheter…

11 10 2008
Mette

Ali har aldri hatt min sympati. ALDRI!

11 10 2008
ZQ

Slik jeg tolker innlegget til Ali Farah er at han er sint, frustret og under utrolig mye press. Kan noen av oss innbille oss hvordan mediafokuseringen kan oppleves eller å bli ringt opp alle tider på døgnet til et intervju?
Kan vi for et sekund forstå hvor smertefullt Ali har hatt det? Jeg har hørt på lydloggen hvor Kohinoor gråter og hulker mens en av hennes venniner ringer AMK. Det var en hjertekjærende gråt – en rop hjelp for sin elskede.
Loggen:
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article1746550.ece

Hvordan har det vært for Ali i etterkant å høre på disse loggene har jeg lurt. Jeg kan bare gjette at det har gjort ham rasende sint og enda mer bitter fordi de som forlot ham lyver og sier at de fulgte alle prosedyrene. Dette stemmer ikke. Schjenken og hans kollega (tidligere Boot Boys medlem) rørte ikke Ali en gang. Alle titalls vitner har fortalt at ambulansesjåførene hjalp ham ikke opp en gang.

Schjenken lyver. Han løy foran helstilsynet og han lyver NÅ igjen. Fyren har ikke lært en damn shit fra denne episoden og eier ikke skam. Han til og med har anket boten på en stusselig kr.6000,- så mye angrer han Og så mye er den smerten Kohinoor og Ali gått gjennom verdt i rettsvesenets øyne.

Jeg tviler på at målet til Kohinoor og Ali er økonomisk erstatning men hvem misunner dem det? Ikke jeg. Tar vi i betrakning de fysiske, psykiske langvarige skadene som har blitt gjort bør de få millionerstatning og saken som et eksempel for alle at slik skal aldri skje igjen uansett hudfargen eller bakgrunn.

Jeg selv ble påkjørt av en bil og brakk ryggen og skadet nakken i 2006. Jeg var heldig – ambulansesjåførene var hyggelige – ikke de flinkeste men de tok meg ihvertfall på alvor og jeg er utrolig takknemlig til dem og sykehuspersonel på Ullevål. Imotsetning til Ali fikk jeg god oppfølging. Sjåføren fikk ikke en bot en gang og politiet fortalt meg ikke en gang at de hadde henlagt saken mot ham. Et helt år senere fikk jeg vite og jeg må si at jeg var så sint – jeg var så forbanna men samtidig den krenkelse man føler av å ikke motta forståelse for det man har gått gjennom var meget vondt.

Forsikringsselskapet nekter å betale 5øre for det jeg har vært gjennom, og nå har jeg vært syk i 2 år. Jeg vet hvor frustrerende papirmølla kan være og hvor jævlig urettferdig det kan være. Tenk deg det at jeg sitter igjen med 14000,- i mnd etter å ha tjent 23000,- mnd netto før ulykken? Hva slags live er det når man har banklån og barn å forsørge.

Jeg fikk en skikkelig smell på hodet som har ført til store problemmer samt nakkesleng. Legene sier at det kan ta flere år før jeg blir arbeidsfør igjen. Jeg har det ille nok, men hvordan er det for Ali som gikk rett i bakken og knuste skallet og fikk hjerneblødning? Lyden av skalle hans knuse mot asfalten har vitner beskrevet som lyden på en pistolskudd.

Å leve i den siviliserte samfunnet krever at vi har større selvinnsikt og forståelse for den andre. Jeg kan ikke føle synd på Schjenken fordi han aksepterer fortsatt ikke at han gjorde noe galt. Men for Ali kan jeg tilgi hans raseriutbrudd fordi han og Kohinoor kjemper mot hele systemet og ikke bare Schjenken.

11 10 2008
Leftpunch

Utgangspunktet i Alis kronikk er flersidig. Ikke bare opplevde han at diskriminering kunne satt punktum for eget liv, noe de fleste av oss heldigvis ikke har erfaring med. Like viktig er det at han ser en systematisk relasjon mellom egne opplevelser, og de opplevelser som mange flyktninger og innvandrere møter her i landet. Akkrat som bob Marley gjorde det, da han sang 400 years.

Historien henger over oss som et mareritt. Den systematiske undertrykkingen som rasisme er, har helt klart sine røtter fra slavetiden, da mer enn 15 millioner svarte ble stjålet fra Afrika, for å slave for rike hvite familier. i USA og Europa. Det er på tide at noen sier at det finnes en rød tråd i denne historien, og det er på tide at noen uttryker at nok er nok.

Det er ikke sikkert Ali blir mer populær ved å utfordre den bestående historie og samtidsforståelsen. Men både modig og riktig er det likevel.

11 10 2008
Johnny Banjo

BADR HARI:

Skaff deg et annet navn. Du viser gjennom innleggene dine at du overhodet ikke har noen rett til å bruke pseydonymet Badr Hari. Hadde han visst hva du skriver under hans navn hadde han dratt deg inn i ringen og vist deg hva som skjedde med Ali Farah raskere enn du hadde greid å si : øøhhhhh..

11 10 2008
Jørn

Saken har jo ingen ting med rasisme å gjøre i det hele tatt.
det neste er vel at han å kona skal skrive bok om saken.
Håper sjøføren er fort til bake i jobb å gjør det han kan å er flink på, nemlig redde liv.
Har noen spurt hvor mange utrykkninger denne mannen har hatt de siste 10 år. å hvor mange ganger han har reddet liv. For ikke snakke om alt de må se for å gjøre en jobb for oss alle.

11 10 2008
Oppgitt

Var det virkelig ambulasesjåføren som slo Ali, eller var det Ali som rota seg bort i bråk? Artikkelen i Ny Tid viser vel klart at du er en bråkmaker..
Har aldri før sett en sak komme slik ut av proposjoner.
Hvis Ali vil at alle skal være behandlet likt, ja da får han slutte å skille mennesker etter hudfarge.
Til ambulansesjåførene, Norge trenger dere.

11 10 2008
equalizer

En person som röyker hasj eller bruker andre ulovlige narkotiske stoffer stötter bevisst eller ubevisst organisert kriminalitet. Det er for meg helt uvesentlig om Ali hadde röykt hasj rett för eller lenge för hendelsen i parken. Likeledes er det for meg helt uvesentlig hvilken hudfarge han har. Faktum er at han stöttet organisert kriminalitet gjennom kjöp av dop, finansiert med penger fra sosialen, altsaa skattepengene til lovlydige arbeidende personer av alle hudfarger, nasjonaliteter og religioner. Altsaa var (er?) Ali en person som aktivt bidrar til aa bryte ned og ödelegge det “forferdelige” systemet som finansierer livet hans. En mann aa beundre? Vel…..

11 10 2008
tomprat

# 79 Ambulansesjåfør: Takk for et godt innlegg fra innsiden av bransjen. Håper også at du slipper unna lignende saker.

11 10 2008
Xenofob

Det Norge lider av er av en sterk blanding av XENOFOBI og Nasjonalistiske holdninger……Sånn er det bare, og før så ønsket man ikke samer, nordlendinger, sigøynere,tyskertøser.osv…Nå etter at den “dumme/snillistiske” asylpolitikken har gitt resultater, dvs. at de er her (ref. asylsøkere og de tilhørende familiegjenforeningsinnvandrere) så ser man at det slår tilbake…..de får ikke jobb, og blir ikke godtatt på generell basis….Dette vet jeg alt om…Og dette går utover de “vanlige” innvandrere….Dette vet jeg også alt om…..Thank God for at jeg ikke ble født hverken i Midtøsten, eller Afrika med adresse her i Norge….Nordmenn er flinke til å få folk til å ikke føle seg velkommen, eller godtatt uansett hvor hardt man prøver….

11 10 2008
tomprat

# 79 hans: Jeg skrev (i innlegg nr. 9) at dette var en spesiell sak da det var mange vitner/folk tilstede som reagerte på avgjørelsen som ble tatt av helsepersonellet.
Folk stimlet seg rundt helsepersonellet og “lagde teater” slik mennesker har en tendens til å gjøre når det er noe dramatisk som skjer.

11 10 2008
en småpolitisk utblåsning « en løk skreller seg selv

[...] fulgt med (og deltatt litt, det klødde i fingrene) på debatten rundt Ali Farahs kronikk borte på Guds blogg, kjenner jeg desillusjonen komme over meg som et tykt, tåkete slør. jeg trodde virkelig Norge var [...]

11 10 2008
nils

Alt Ali skriver er rett, synes jeg, jeg ser kun sannheter i innlegget hans. Det er synd at disse tingene og tankene er så fremmede for mange av oss hvite. Akkurat som tyskerne ennå sliter med å være stolte av sin nasjonalitet, føler jeg at vi som europeere burde forstå hvilken urettferdighet vi har voldt verden, og at det henger igjen ennå, i vår hverdag i dag. -Det nytter selvsagt ikke å vie sitt liv til å ha dårlig samvittighet for denne kollektive urett, men det er en viten vi burde bære med oss.

11 10 2008
Moskus

Nils (innlegg 103): Ærlig talt, har du i det hele tatt lest Ali Farahs innlegg? Du kan da ikke for alvor mene at ansvaret for flere hundre års kolonitid skal legges på to stressa, overarbeidede ambulansesjåfører i Oslo? For det er nettopp det det innebærer, når Ali Farah i sin “kronikk” pøser ut sitt hat mot Norge, der han forsøker å sette den isolerte hendelsen han befant seg i den dagen i parken inn i en global, HISTORISK sammenheng! Han forsøker rett å slett å stemple hele Europas befolkning som GRUNNLEGGENDE rasistiske, p.g.a. av vår kolonifortid!
Når det gjelder akkurat det: Norge var aldri noen kolonimakt. Vi hadde noen økonomiske interesser i to-tre øyer i karibien på 1700-tallet, men det var alt. Ingen handelsstasjoner i Afrika, bytting av glassperler mot slaver, ingenting. Vi er europeere, og det kan vi ikke noe for, like lite som Ali Farah kan noe for at han er afrikaner. Problemet nå, og dette avspeiler i nordmenns holdninger, er at mange er drittlei av å bli stempla som rasister, et ord som omtrent tilsvarer tidligere tiders “spedalsk”, for den minste ting. Folk er MØKKLEI! Og det er faen ikke noe rart!

11 10 2008
Goggen

#103: Slutt å leve i fortiden. Hva våre tipp-tipp-tipp-oldeforeldre gjorde har da faktisk ingenting med hva slags mennesker vi er idag. Ei heller har vi noe ansvar for ting som har skjedde over hundre år før vi selv ble født.

11 10 2008
Tor

”Men jeg liker ikke Jødene. Jøder prøver å holde oss nede, og blindt profitterer på det systemet jødene med hud og hår prøver å beskytte. Jødene som alltid mistror oss og kun beskytter hverandre, men aldri oss, uansett hvilken urettferdighet som ligger til grunn.”

”Jødene lager retningslinjer og profiterer på kriser og kriger som jødene fortsatt organiserer og finansierer.”

”Hvis staten betaler oss, kan jeg godt ta med meg et team og undervise Jødene i folkeskikk og sosial kompetanse. ”

Det er jo som tatt ut av en av Goebbels taler på 30 tallet. Bytt ut jødene med hvite og dere og dette er direkte sitater fra Ali Farahs innlegg i Ny Tid.

Og Ali Farah har anmeldt ambulansesjåføren for rasisme?..

Det er jo i stedet Ali Farah som bør anmeldes for rasisme, dette er jo over alle støvleskaft. Snakker om manglende selvinnsikt.

Min sympati går 100% til ambulansesjåføren i denne saken.

11 10 2008
Lars And The Real World » Blog Archive » Slik jeg ser det

[...] andre gir sin støtte til Schjenken og kritiserer Farahs kronikk. Tomprat skriver: “Det er menneskelig å feile. Uansett hudfarge.” Godt sagt, synes [...]

11 10 2008
Papa Charlie

Èn ting som denne saken bringer frem er debatten rundt selve rasismebegrepet. En annen side ved saken er medias makt og det ansvaret som den fjerde statsmakt har. Først ble rasisme-teorien trukket frem og ambulansesjåføren uthengt for en samlet nasjon – deretter fremkommer det NY informasjon om at kanskje saken hadde noen andre nyanser enn det som pressen først publiserte.

Da dette eksploderte i media sa jeg til min omgangskrets at det måtte ligge noe bak ambulansesjåførenes reaksjon, men da ingen annen versjon ble fremlagt må jeg dessverre innrømme at jeg delvis sluttet meg til det institusjonaliserte hylekoret. Det som har fremkommet i ettertid gjør meg rett og slett forbannet. Ikke bare fordi jeg ga avkall på min skepsis om at saken hadde flere sider, men også fordi min holdning til de grader ble styrt av media. Og sist, men ikke minst: Jeg er sjokkert over de holdninger og meninger som Ali & Co nå fremfører i media. De synspunkter som Ali og hans medhjelpere står for trodde jeg vi hadde lagt døde i ruinene av Berlin i 1945. Skremmende.

Til Schjenken: Beklager at jeg mistrodde deg
Til media: Skam dere. I denne saken er dere ikke voktere av sannheten, men kun økonomiske profittører
Til Ali: Ord svikter meg her. Det er mulig at Schjenken er en rasist, men DU er det definitivt. Jeg føler faktisk bare avsky overfor det du står for.

11 10 2008
Badr Hari

Til Banjo-Kari nr 95:
Ikke kast stein når du sitter i glasshus. Tror ikke Kari Svendsen er særlig fornøyd med at du misbruker navnet hennes heller….

12 10 2008
The Code Of Silence » Konfliktsøken og rasisme

[...] livet også? Hallo, ringer det noen bjeller? Beklager, men dette virker mer og mer som et fanatisk forsøk på å holde en konflikt gående. Fordi det selger og gir [...]

12 10 2008
Ali har rotet det til

Denne debatten er kommet for at Ali og han medierådgiver Kooinor Nordberg har rotet det grundig til for seg. Og ikke minst for at de to fremdeles vil holde “ambulanseskandalen” varm. Men denne gangen viste de, gjennom innlegget i det venstreradikale bladet Ny Tid, hvem som er de virkelige rasistene. Og med dette viser Ali Farah seg som en mann uten ære.

12 10 2008
Utopia?

Kan dette gå bra til slutt. Får mer og mer en engstelig og redd følelse at dagens samfunn bygger seg opp til noe som kanskje kan komme helt ut av kontroll. Når så mange så lett henger seg på hylekoret om noe så alvorlig som overlagt rasisme som alle skulle ha det til og være, uten og være sikker på fakta i saken. Tenk om dette hadde skjedd i Paris, vi kunne ha risikert att halve Paris hadde blitt brent ned. Sitter vi på en tikkende bombe i morgendagens samfunn av uante dimensjoner som vi bevistt eller ubevistt fortrenger fordi vi alltid slår oss til ro med tanken at det går sikkert bra til slutt. At det skal være så vanskelig og innse at hvite også kan gjøre en feil eller kanskje ha en dårlig dag. De skulle hatt litt mere av min sympati hvis det var noe som kunne ligne på noe mønster av att ikke vestlige fikk dårligere behandling av ambulansetjenesten enn andre, men det er så til de grader motbevist at det ikke er.

Hilsen redd og engstelig.

12 10 2008
Marius

Han har også noen presise formuleringer om den hvite manns ansvar og historie.

(briter å italienere koloniserte somalia på 1800tallet ingen andre)

når blei alle hvite, britiske og italienske hehe dette er bare på kanten av sprørista idioti.

døme alle hvite på den måten. han er en stor rasist som ikke liker hvite folk.

12 10 2008
Etterpåklok

Resultatet av nedslagingen er skremmende, men husk at ambulansefolkene måtte bedømme situasjonen der og da. De måtte forholde seg til en mann som stod oppreist og blødde neseblod. Han pisset på dem tilsynelatende i forakt for at de ikke ville eller kunne hjelpe.
Politiet som kom seinere og så mannen liggende forstod heller ikke hvor alvorlig det egentlig var, hvorfor .. ??
Det er mange episoder som oppstår. Noen få er alvorlige og skal tas alvorlig, men de fleste er ufarlige og harmløse og beste medisin er å tørke vekk neseblodet, og ferdig med det.
Hvordan ville det bli om alle som blør neseblod skulle inlegges på intensiven?
Dette er ikke rasisme, men heksejakt på helseperonell som feilvurderte et skadetilfelle.
Resultatet er redusert tillit til helsevesenet.
Alle taper på det, og mediene vil nå måtte steike Ali Farah i sitt eget fett i håp om å selv slippe unna skandalen.

12 10 2008
Ali avslørt som rasist

Ingen bestrider at ambulansetjensten gjorde en feilvurdering. Dette har også skjedd med hvite nordmenn – hvis de har stått oppreist og pisset på ambulansesjåførene og bilen, kanskje i god hasjrus. Et typisk ordensporblem.

Jeg tror vi kan være glade for at mannen som slo ned Ali var en “ikke vestlig innvandrere/ eller med ikke vestlig bakgrunn”. Disse står som kjent for 92 prosent av voldskriminaliteten i Oslo. Hadde nedslagningen av Ali Farah vært utført av en hvit mann er jeg sikker på at dette hadde ført til raseopptøyer.

Et rasoppgjør hadde selvsagt blitt støttet og bortforklart av velmenende sosialister som finansminister Halvorsen, som raskt var ute med å dunke rasiststemplet i bordet og stemple ambulansesjåførene som rasister.

Jeg er så enig i bloggen som sier at dette er “Bildet som lurte Norge”
http://no.netlog.com/Roy_Robin/blog/blogid=19434

Bjørn Øya

12 10 2008
tomprat

#115: Du skriver at “innvandrere med ikke-vestlig bakgrunn står for 92% av voldskriminaliteten”. Dette høres veldig mye ut og jeg tviler på at disse tallene stemmer. Har du en kilde å vise til her, eller er det bare antagelser?

12 10 2008
petter

Til Tomprat..

Jeg synes faktisk 92% høres lite ut…….

Oslo borger

12 10 2008
hans

Det er gått slik inflasjon i ordet rasisme at det egentlig burde vært gått ut på dato. Jo mer man roper “ulv,ulv” jo mer slutter man å bry seg.

12 10 2008
ilA haraF

Ali glemmer du at det var en av dine “BRØDRE” som ga deg en trøkk? At han i sin forklaring sa i retten at han var redd for somaliere? At du bryter loven når du røyker hasj som også er mulig og få i seg passivt akkurat som vanlig tobakk?
Du valgte og sette deg i en park som er til for at alle skal kunne sitte der og nyte en hyggelig dag og røyke narkotika.
Jeg tror nok de fleste foreldre heller ville opplevd at ungen deres var uheldig og fikk en fotball i hodet enn og vite at de var blitt påvirket av narkotika, selv om de sikkert ville vært begge forunt.

Ali det er ingen som prøver og nekte for at både kolonitiden og slavetiden er en skam i historien men den tiden er forbi. men siden du så blindt bare ser en side av saken akkurat som årets største rasist k.nordberg så les litt om at det faktisk var vanlig med slaver i Afrika før det kom noen europere eller nord-amerikanere dit. Afrikanere tok hverandre til fanger og tvang hverandre til og jobbe.
leste forresten at både i U.S.A. og storbritania er somaliere vellykkede og godt integrerte, mens de her i norge ligger langt etter. dette gjelder selvfølgelig ikke alle somaliere.
men flertallet stod det i artikkelen, hva kommer dette av? og så bare lurer jeg på hvordan alt er i bakvendtland.

og vær så snill ingen nekter noen og søke lykke, alle har rett til og være lykkelig. Men Ali først og fremst er det noe som heter at man er sin egen lykkes smie, og så er det ingen som tvinger deg til og bli lykkelig i Norge hvis det ikke står til dine forventninger kan du fritt dra når du vil. Men før du tar en avgjørelse på akkurat dette emne bør du kanskje prøve og sette deg litt mer inn i norsk historie, og begynne og snakke med nordmenn som ikke er så engasjerte hverken for eller imot rasisme, for da får du kanskje et litt mer representatvt og lærerikt blikk om nordmenn flest.

God bedring og tilgi de som ber om det slik alle vi som ble fornærmet av det du skrev også tilgir deg.

Kommentar til innlegg: Takk for dagens innlegg ilA haraF. – Hilsen Moderator

13 10 2008
tomprat

Nå politianmelder de høyreekstreme kjøtthuene Norgespatriotene Ali Farah og Ny Tid for rasisme.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2708185.ece

13 10 2008
Jan Mayen

Det er ikke rart at Ali ble anmeldt. Dessverre av feile personer, muligens.

Som noen allerede har påpekt er det bare å bytte ut “hvite” med “jøder” i innleggget til Ali i Ny Tid, så ser du hvor grotesk og rasistisk angrepestalen er. Angrepet mot oss som uheldigvis er født med en litt lysere hudfarge og som har bygd opp landet slik at vi kan ta imot folk fra andre land som lider og trenger beskyttelse og hjelp.

13 10 2008
Rasismebegrepet — kast eller gjenbruk? « kamikaze

[...] av Ali Farahs kronikk i Ny Tid. Etter å ha lest en VG-nett-style diskusjon borte hos “Gud” ble vaarloek så opprørt at hun ikke kunne ti stille, og nå er jeg altså selv blitt bitt [...]

13 10 2008
Olds69

#120 tomprat
“Nå politianmelder de høyreekstreme kjøtthuene Norgespatriotene Ali Farah og Ny Tid for rasisme.”

Ja er ikke det de rette personene til å klage over rasisme?
;-)
Heldigvis så er ikke straffeloven helt på trynet så den kommer de neppe noen vei med.
Kan hende at en litt mere seriøs og normal aktør ville fått dømt Ny Tid i PFU, men selv det tviler jeg sterkt på. Også de har strenge grenser for hva som krenkende/rasistisk å skrive.

Olds69

14 10 2008
tomprat

#Olds69: Det virker som om anti-rasistene og rasistene er de eneste som bruker dette begrepet. Deres felles interesse er å holde kampsaken i gang: “Stå på kamerater! For eller imot rasismen!”

Kommentér